Motoryzacja po II wojnie światowej

W 1860 roku Jean Baptiste Lenoir opatentował napędzany gazem silnik spalinowy. Pojazd z takim silnikiem zbudował i zademonstrował Austriak Siegfried Marcus. Za ojców samochodów uważani się jednak dwaj Niemcy: Gottlieb Daimler i Karl Benz. Bezpośrednim przodkiem dzisiejszych samochodów był pierwszy mercedes, który wyruszył na drogi w 1901 roku. Dziś na całym świecie produkowanych jest ponad 80 milionów samochodów rocznie. Zobaczmy, jak rozwijał się przemysł motoryzacyjny po zakończeniu II wojny światowej.

Motoryzacja po II wojnie światowej

Rodzaje powojennych samochodów

Po zakończeniu II wojny światowej małe samochody europejskie podzieliły się na trzy kategorie. Każda z nich była mniej więcej tak samo liczna. Produkowane w Europie samochody można podzielić na:

  • tradycyjne, które mają silnik z przodu i napęd na przednie koła;
  • z silnikiem z przodu i z napędem na tylne koła;
  • z silnikiem z tyłu i z napędem na tylne koła.

W przypadku samochodów wyścigowych silniki umieszcza się z przodu.

Usprawnienia technologiczne w ówczesnych samochodach

W latach 50. powstały pierwsze automatyczne skrzynie biegów. Inne praktyczne rozwiązania stosowane w produkowanych od lat 50. samochodach to: poprzeczne ustawienie silnika, hamulce tarczowe, gumowe zawieszenie, bardziej bezpieczne opony na mokre nawierzchnie. Z czasem pojawiło się zdecydowanie więcej rozwiązać mających poprawić bezpieczeństwo jazdy. Do doświadczeń z układami hybrydowymi (podczas jazdy w mieście samochód korzysta z napędu elektrycznego, poza miastem z silnika benzynowego), a nawet z napędem słonecznym przystąpiono już w latach 60. Bardziej intensywne prace zaczęto prowadzić dekadę później. Na rynku zaczęły pojawiać się samochody z silnikami benzynowymi z wtryskiem paliwa, co umożliwiało zmniejszenie zużycia paliwa. Masa samochodów została zredukowana na skutek stosowania lżejszych materiałów. Zostały też opracowane mikroprocesory, które kontrolują obroty silnika, temperaturę oraz stosunek tlenu do dwutlenku węgla w spalinach. Wiele z udogodnień znajdujących się w obecnie produkowanych samochodach zostało po raz pierwszy wprowadzonych przez japoński przemysł samochodowy.

Podobne wpisy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *