Awaria i naprawa pompy wtryskowej – co kierowca powinien wiedzieć

Awaria i naprawa pompy wtryskowej – co kierowca powinien wiedziećWielu ludzi zastanawia się, w jaki sposób paliwo, które znajduje się w baku samochodu właściwie trafia do silnika. Odpowiedzialna jest za to pompa wtryskowa, czyli jeden z najważniejszych elementów układu paliwowego pojazdu. Ma ona dość skomplikowaną budowę i bez niej cały układ nie będzie funkcjonował prawidłowo. Czasem ta część szwankuje, dając szereg charakterystycznych objawów. Szybka reakcja i naprawa gwarantuje zapobiegnięcie poważniejszym uszkodzeniom.

Kiedy pompa wtryskowa pojazdu zostaje uszkodzona, można zauważyć (i usłyszeć) specyficzne objawy. Będzie to z pewnością trudność z rozruchem silnika, a nawet brak możliwości jego uruchomienia. W silniku słyszalne często są charakterystyczne postukiwania, a z rury wydechowej wydobywać się będą czarne lub białe spaliny, w znacznie większej ilości niż dotychczas. Ponadto, awaria pompy wtryskowej często sygnalizowana jest również poprzez wyraźnie wyczuwalną utratę mocy oraz nierówną pracę i drgania silnika. To wszystko może zwiastować, że niestety konieczna będzie naprawa pomp wtryskowych.

Awaria pompy wtryskowej – na co trzeba zwrócić uwagę?

Do najczęstszych uszkodzeń tego fragmentu układu paliwowego należą przede wszystkim wytarcia lub porysowania współpracujących ze sobą elementów, które smarowane są paliwem. Nie należy lekceważyć żadnych wymienionych wyżej objawów, ponieważ może się to zakończyć dużo gorzej, nawet uszkodzeniem silnika. Dlatego też, w momencie gdy nasze auto będzie dawało nietypowe, dotąd niepojawiające się sygnały, należałoby udać się do warsztatu w celu określenia ich źródła.

Przyczyny awarii i proces naprawy

Do najczęstszych przyczyn usterek pompy wtryskowej zalicza się przede wszystkim stosowanie paliwa o bardzo niskiej jakości, które pełne jest zanieczyszczeń. Niekiedy awaria jest wynikiem zwykłego zaniedbania sprawności całego układu paliwowego, czyli np. brak wymiany filtrów paliwa. Czasami okazuje się, że naprawa pomp wtryskowych jest wywołana pracą pomp bez paliwa, czego powodem jest zapowietrzenie całego układu. Ostatnia z przyczyn to wykorzystywanie oleju opałowego. Kiedy w warsztacie (takim jak np. Lew Moto) okaże się, że przyczyną złego stanu naszego pojazdu jest właśnie pompa wtryskowa, należy zdecydować się na jej naprawę. Rozpoczyna się ona od demontażu całej pompy i rozłożeniu jej na czynniki pierwsze. Wszystkie fragmenty poddawane są szczegółowej kontroli – każda zużyta część musi zostać wymieniona na nową. Kiedy wszystko zostanie już wymienione i złożone w całość, należy przeprowadzić specjalne testy, które mają zweryfikować, czy wszystko działa prawidłowo. Kiedy pompa przejdzie pomyślnie wszystkie testy, należy ponownie zamontować ją w samochodzie. Po montażu trzeba upewnić się, czy silnik obraca się bez oporów – sprawdza się to przed uruchamianiem auta.

Podobne wpisy:

Dodaj komentarz